söndag, juni 19

Her Rhubarb Pie

efter att ha ätit följande mat under 3 dygn:
2 barkisskivor 0.5 l yoghurt. 3 skedar makaroner.

så känns det extra jobbigt att det står tacos på bordet.
och att jag har en pizza i frysen. och att. maria har gjort årets första rabarberpaj.
vilket ger mig en tillbakablick till förra årets sista rabarberpaj.

en kort historia ur mitt liv.

Hans ansikte är rödgråtet från natten, ännu en jobbig natt i hans liv. Han kliver upp ur sängen och hans ben känns verkligen tunga.
Men ganska så snart så kommer han märka den starka solen som gör att alla växter i landet blommar ut. Visserligen blommar vissa av växterna det sista för den här säsongen.

Långt bort i det förr som var skugglandet men nu dränkt i sol växer de.
Trollar man lite ingredienser så får man helt plötsligt
upp planer på något som gör att man aldrig vill äta något annat.

Efter att ha avslutat en lättare måltid, så är han väldigt förväntansfull.
Det har ju trollats i köket, så han har gått på helspänn och snokat i köket hela eftermiddagen.
Det var efterrätt som tillagades.

Efter många timmars hård förhandling får han fram att det är en paj som görs.
"...vad är det för paj?"
-rabarberpaj.
"åh den är så god!"
-tack, men det är den sista..
"varför då??"
-det är slut på säsongen, dom blir inge bra senare.."

Han går fram smådarrigt till kylskåpet för att kolla efter vaniljsåsen.
Den är slut. Tankarna rusar, han kan ju inte äta säsongens sista rabarberpaj utan vaniljsås
Snabbt stängde han dörren och lutade sig andfådd mot den.
Några ögonblick stirrade han skräckslaget på henne, innan han flämtade fram:
"- Det får inte vara sant, Maria! Jag måste ha den med vaniljsås,
den goda rabarberpajen måste ätas med vaniljsås.."

Hon tog några lugna steg mot kylskåpet.
Trollar fram vaniljsås.
-Här har du!
"tack" säger jag. sätter mig och avnjuter. säsongens. sista. rabarberpaj.



rabarberpaj är sjukt underskattat
egentligen är allt med rabarber underskattat
det är världsgott

och det bästa är ju egentligen.
att ingen vet att det är gott.
man får ju liksom mer.
om inga vet.


fast jag undrade samtidigt
hur ska folk kunna göra den
om ingen vet att den är god.

om det nu är så.
att inga vet att den är god.
menar jag

1 kommentar: